Autófényezés
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
INFO

   Eme oldal, melyet oly kíváncsi tekintettel fürkészel,               folyamatos szerkesztés alatt áll!

      Mindenféle ötlet, kérdés, hozzászólás . . . . . ha van, írd meg itt, vagy  E -ben.

 
NAPTÁR
2025. Március
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ZeNe - BoNa

 
Receptek:

 

 
Fényezéssel kapcsolatos LINKEK
 
-Hírlevél-
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Autófényezés/Cikkek
Autófényezés/Cikkek : Fényezési hibák

Fényezési hibák

  2011.06.14. 00:11


Fényezési hibák

 

Fontosnak tartom, hogy a fényezési hibákról szót ejtsünk. Ebben a fejezetben olvashatnak  a fényezés közben keletkező helytelen előkészítésből adódó;vagy  fényezés után, valamiféle külső behatás következtében keletkezett hibákról.

 

Akkor végeztünk kiváló, minőségi munkát, ha a legavatottabb szakember számára is észrevétlen marad a javítófényezés. Miután a gépjármű elhagyja a műhelyünket a javítások után, nem keletkezhet rajta semmiféle fényezési hiba a későbbiekben sem. Nagyon fontos, hogy szem előtt tartsuk az elsődleges szempontot, ami az eredeti bevonathoz legközelebb álló javítószín reprodukálása, illetve a korrózió elleni védelem, ami a javítás után pár hónap múlva is jelentkezhet. A helytelen előkészítésből is adódik, szintén ilyen jellegű elváltozás, melyet persze garanciális javításként elvégzünk. (A garancia feltételeit a kárfelvétel következtében minden Ügyfél a garancialevélben olvashatja el)

 

Elsőként beszéljünk azokról a hibákról, melyek a fényezés során keletkezhetnek.

Mit gondolunk ez esetben? Nyilván azt, hogy a felhordás során keletkező hibák általában a személy, vagy eszközbeli hiányosságokra vezethető vissza. A technikai háttér, vagy mi személyek vagyunk felelősek, hiszen kicsi az esélye annak, hogy a festékanyag hibájából minőségi probléma lépjen fel. Tehát a megfelelő elméleti és gyakorlati tapasztalat kell ahhoz, hogy a fényező anyagokat szakszerűen és magabiztosan használjuk fel a kifogástalan technikai háttérrel egybekötve.

Néhány szóban részletesen beszélünk a leggyakoribb hibákról.

 

A képen látható az a hiba, mikor a kétkomponensű akril lakk az alatta lévő fedőbevonat száradása nélkül lett felhordva, vagyis a helytelen felhasználásból adódó, durva oldószerbuborékok képződtek a felületen.

 

A hiba okai többféle lehet. Például a nem megfelelő szikkadási idő kivárása; nem megfelelő oldószer, vagy edző használata; nem megfelelő szórási viszkozitás beállítása.

A hibajelenség megszüntetése a száraz excenteres (csiszolási) technológiával kivehető, ezután kétkomponensű töltőalapozóval újra alapozzuk, majd csiszolás után fényezzük a felületet.

 

A következő képen látható az, mikor a javítófesték megfolyik a felületen.

A megfolyás okai megint csak többféle lehet. Például a nem megfelelő hígító alkalmazása; nem megfelelő hígítási arány; nem megfelelő hőmérséklet (hideg környezet, vagy munkafelület) ; túl vastag rétegben, vagy egyenetlenül lett felhordva  a festék.

Az enyhe hibát polírozással helyre lehet hozni, de a durva megfolyást sajnos csak újrafényezéssel lehet javítani, helyreállítani.

 

Van olyan, amikor apró porszem, vagy szennyeződés kerül a fényezésbe. Műanyag elemeknél a sztatikusság miatt ez gyakori hiba, amit a munkadarab és környezet tisztán tartásával és a fényezés előtti antisztatikus kendővel való áttörléssel lehet  leredukálni. Ha becsúszik a probléma, finom csiszolással, polírozással eltüntethető, de durva szennyeződésnél érdemesnek tartjuk újrafényezni a felületet.

 

Felmaródás, ráncosodás is keletkezhet akkor, ha hőre lágyuló szintetikus bevonatot 2 komponensű termékkel átvonnánk. A magyarázat kedvéért készítettünk olyan elemet, ahol a kétkomponensű töltőalapozó visszaoldotta az alatta lévő még meg nem száradt szintetikus bevonatot, ami által instabil felület jött létre. A laza szerkezetű bevonaton az átkeményedett töltőalapozóra nemigen lehet hosszú életű bevonatrendszert építeni. Ezért odafigyelünk az anyagok helyes megválasztására.

Ilyen esetben számunkra a legjobb megoldás az, hogy  az egész javítandó részről eltávolítjuk a bevonatot, s teljesen tiszta lappal elindulva építjük fel az új bevonatrendszert.

 

Fényvesztésről akkor beszélünk, ha a javított rész száradás után elveszíti magas fényét és esztétikailag nem biztosítja az elvárt eredményt. Ez akkor jönne létre, ha túlságosan vastag rétegeket hordanánk fel a felületre, vagy ha túlhigított termékkel dolgoznánk, illetve nem megfelelő minőségű edzőt, vagy hígítót alkalmaznánk. A rövid, köztes szikkadások is ehhez a hibához vezetnek.

Nem szabad elkeseredni, hiszen a hiba javítható polírozással, de sajnos súlyosabb esetben újra kell fényezni az elemet.

 

Szilikonpöttyök, vagy kráterek úgy állapíthatók meg, hogy a felületen a festékfilm szétugrik, nem alkot összefüggő bevonatot. Ez a hiba akkor jön létre, ha szilikon van a légtérben, vagy a felületen. Ha előkezelésnél nem megfelelő mosószert alkalmaznánk. Megszüntetése speciális anyaggal, mely közömbösíti a szilikont, vagy enyhe esetben polírozással kivitelezhető, de durva elváltozásnál érdemesnek tartjuk újra fényezni.

 

 

Most beszéljünk a fényezés utáni hibáról, amely a helytelen előkészítésből adódhat.

 

Amikor a festék lehámlik.

A képen látható, hogy a műanyag alkatrész helytelen alapozásából adódóan a fedőbevonat tapadása nem volt kielégítő ezért a festék lehámlott a felületről. Ennek okai lehetnek, ha nem megfelelő műanyag alapozót használnánk vagy, ha a műanyag alapozóhoz nem megfelelő hígítót alkalmaznánk. Túl kevés szikkadási időt hagynánk az elsődleges bevonat (primer) és a következő bevonat között. Túl vastagon vinnénk fel a primert. Ha a tökéletes tisztítást nem végeznénk el.

Javítása a nem kielégítően tapadó részeknél a fedőbevonat eltávolítása után a megfelelő primerrel alapozzuk a csupasz műanyag részeket s csak ezután hordjuk fel a megfelelő alapozót a felületre.

 

Oldószerbuborékok megtévesztésig hasonlítanak a már említett szilikonpöttyökre, de ez szabad szemmel alig látható, bár a gyakorlott szakember könnyen megállapítja és meg tudja különböztetni. Ez a hiba kétkomponensű töltőalapozó helytelen felhasználásából adódik.

Ez esetben is a hiba okaiként felhozzuk a nem megfelelő edző, vagy hígító használatát, rövid szikkadási időt, vastag rétegek felhordása.

Ennek javítása, ha a töltőalapozó krátereibe befolyt a fedőfesték, akkor elegendő a polírozás. Ha tölcsérkék maradnának, vagyis nem folyik be a kráterekbe a fedőfesték, akkor csiszolás után újra kell fényezni a felületet.

 

A fülleres beesés (füller = töltőalapozó)

A képen látható, hogy a poliészter gitt durva csiszolásából adódóan fülleres beesés jött létre, ami elsősorban esztétikai problémát okoz. A hiba oka legfőképp a túl durva csiszolópapír alkalmazása.

A hiba javítása ez esetben az, hogy sajnos az egész bevonatrendszert el kell távolítani, és a helyes csiszolási technológiával újra fel kell építeni a gyakorlatot.

 

 

A lakatosműhelyben a festék eltávolítására sajnos sarokcsiszolót (flex) használnak, ami csúnyán károsítja a fedőbevonatot, valamint az alapfémet is. A karosszéria anyagában rezgéshullámok keletkeznek a flex használata során és a kezelt felülettől számítva a fedőbevonat akár 4 cm- re is fellazulhat. Erre a laza szerkezetre TILOS DOLGOZNI, mert fényezési hibaként jelentkezni fog a későbbiekben. Ilyen esetben bőven 5 cm – es távolságban fémtisztává tesszük a javítandó felületet és a mély barázdákat, amely a szerszám miatt megjelent nyomtalanul eldolgozzuk.

Ebben az esetben a javítás csak úgy eredményes, hogy a fémfelületet teljes mértékben egyenletessé tesszük és újra felépítjük az egész fedőbevonat rendszert.

 

A karcolásnál valamiféle éles tárggyal okozott sérülés, amely esetleg a fémfelületig is hatolhat. A szemrevételezés által meghatározzuk a felület nagyságát, valamint a karcolás mélységét. Jobbik esetben elegendő a polírozás, de általában a karcolás fémig hatol. Ilyenkor a javítandó felületet lecsiszoljuk, egyenletessé tesszük, majd felhordjuk a szükséges anyagokat.

 

Hihetetlen, de képzeljék el, hogy a színtelen kétkomponensű akril lakk, vagy festék kis mértékben lélegzik, vagyis áthatol rajta a nedvesség. A kúszórozsda ezáltal jön létre a felületen, amennyiben nem alkalmaztak előtte fémalapozót. A töltőalapozónál nagyon fontos az összetétele, hiszen nem mindegyik tartalmaz cinkfoszfátot, amely a korrózió védelmet biztosítja a fémfelületnek. Tehát a kúszórozsda kialakul a beszivárgó vízpára miatt. Sajnos ezt a hibát nem időben veszik észre az autón, hiszen a színes bevonat eltakarja a szemünk elől s majd csak későn, mikor már visszafordíthatatlan károk keletkeztek.

Ilyen esetben a sérült bevonatrendszer teljes eltávolítása után a fényezés újra felépítésével lehet helyreállítani.

 

A gyenge tapadás többnyire a helytelen alapozás eredménye.

Ha fedőbevonat rendszerről beszélünk, akkor minden esetben alapozó, közbülső és átvonó rétegekre gondolunk. A közbülső réteg kimaradásával veszélyeztetjük az átvonó réteg tökéletes tapadását. A fémalapozók és a fedőbevonatok végső rétegei általában teljes kötés után túlságosan ridegek lesznek, ezáltal tapadásuk nem minden esetben kielégítő. A közbülső rétegre azért van szükségünk, mert a két rideg anyag közé egy rugalmas filmet kell tennünk ahhoz, hogy a végső bevonat hosszú ideig ellenálljon a durva külső fizikai behatásoknak.

Ez esetben a javítás úgy néz ki, hogy a laza bevonatot eltávolítjuk, felhordjuk a közbenső réteget, majd újrafényezzük a felületet.

 

Itt az ideje beszélni a külső behatások által keletkezett hibákról. Ezeket okozhatja mechanikus hatások, vegyi anyagok, élő szervezetek okozta kémiai hatások. Ha idejében észleljük a sérülések javarészt megelőzhetők például, gondolok itt a madárürülékre. Ha sokáig fenn marad a fényezésen a fedőbevonat keresztmetszetét képes teljes mértékben tönkretenni, vagy akár korróziót is okozhat. A légkörből származó szennyeződések is okozhatnak károsodást, hiszen az apró szemcsék megtapadnak a felületen és a további szennyeződések nehezebben távolíthatók el a fényezésről. Nem kell megijedni, hiszen egy jó minőségű polírozással könnyedén eltávolíthatóak ezek a hibák. Érdemes ezért a teljes bevonatrendszer folyamatos ápolására figyelni, hiszen lényegesen növeli az élettartamát.

 

Kőfelpattanással már szerintem mindenki találkozott. Általában motorháztetőkön, illetve a jármű első részén fordul elő ilyen jellegű festéklepattanás. Kisebb/kis számú sérülések esetén ecsettel történik a javítása, úgynevezett pöttyözéssel, durvább esetben ha nagy mennyiségben található akkor fényezéssel (töltő alapozóval való komplett bevonása az elemnek) javítunk rajta.

 

A marófolyadék okozta sérülésnél az a helyzet, hogy a fényezést teljes mértékben tönkreteszi a ráömlő folyadék. Javításnál érdemes az egész felületet újrafényezni, hiszen a festékfilm súlyosan károsodik ott is, ahol nem látható a felmaródás.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
 
Még nincs hozzászólás.
 
Óra
 
Számláló
Indulás: 2011-03-30
 
Reklám

http://www.mtuning.hu

A motoroptimalizálás fontos és jelentős hatása a teljesítmény és a nyomaték növekedése személy,- teherautó és mezőgazdasági gépeknél egyaránt mérhető!
 
 
SMS-hirdetőfal
 
FESTÉSSEL kapcsolatos kérdések ---> Elérhetőség:

E-mail: carpolish@freemail.hu

h

Mobil: 0630/95-49-033

 
Linkgyüjtő & cserék
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!