Az autófényezésröl /pár szóban/
2011.06.14. 00:18
Bemutatjuk a gyakori sérülések javításának előkészítési folyamatait, ahogy a nálunk dolgozó fényezőszakemberek javítanak
Ez a fejezet egyértelművé teszi Ön számára azokat a gyakorlatokat, melyeket a fényezés során elvégzünk autóján. Lépésről lépésre bemutatjuk a folyamat helyes sorrendjét, és képekkel illusztráltuk a megértés kedvéért. Ezzel az olvasmánnyal az a célunk, hogy olyan szakmai információkat és útmutatásokat adjunk át, hogy az Ön döntését is segíteni tudjuk. Legyen elképzelése, milyen műveleteket végzünk el az autóján.
Az elkészült, vadonatúj fényezés minősége nagymértékben függ a lakatos munka minőségétől, a fényező szakemberektől, a használt alapanyag minőségétől, a technikai háttértől, valamint a ráfordított időtől. Magyarán tartós jó minőséget csak lelkiismeretesen alkalmazott kiváló szaktudással és a technológiai előírások betartásával lehet elérni. Az alapok előkészítése a legfontosabb feladat, hiszen arra épül az egész munkafolyamat, s az befolyásolja az elért végeredményt. A Czirkó Kft munkatársai együttesen törekszenek, minden apró részletre nagy figyelmet fordítani. Ebben persze az elmúlt évek segítettek, hiszen ezt alátámasztja az elégedett ügyfélkör. Profi anyagokkal és profi szakemberekkel végezzük munkánkat.
Megtörténhet ugyan, hogy egy munkafolyamatot kétszer is el kell végezni a figyelmetlenségekből eredő bakik miatt, ami persze megkétszerezi az energiát, anyagköltséget valamint az időnket. „Csak az hibázik, aki dolgozik” persze ezt nem gyakoroljuk.(99,5% a hibátlan munkáink aránya) A mi célunk már pedig az, hogy a megadott időre újjá varázsoljuk megrendelőink autóját. A minőségi munka titka tehát a lelkiismeretes munkavégzés a fényezőszakembertől; a kiváló csúcsminőségű alapanyagból és a „fullos” technikai háttér, amit Önnek is kínálunk.
Első témánk a szakszerű előkészítés, mely mondhatom, hogy a sikerünk záloga.
Amikor a tiszta autó beérkezik műhelyünkbe javításra, az első feladatunk, hogy a tulajdonossal együtt szemrevételezzük a javítandó elemeket, valamint az egész autót is. Felderítjük az apró horpadásokat, húzásokat –amit talán a tulajdonos nem is észlelt-. Ez számunkra azért nyújt segítséget, mert nem kell egy adott alkatrészen, autón esetleg többször dolgoznunk.
A munkafelvétel után a munkadarab zsírtalanításával kezdünk. A zsírtalanító folyadékot gondosan, pumpával hordjuk fel, hiszen így egyenletesen eloszlik a felületen. Ennek letörlését a szélek felé haladva, soha sem körkörösen töröljük, mert azzal csak az esetlegesen fennmaradt szennyeződéseket szétmaszatolnánk. Ezek fontos lépések és alapok, melyek nagy részben befolyásolják a további munkáink részét.
Fontos az alapfelületek megkülönböztetése az alapanyagok kiválasztása miatt, mint például a sérült fém alkatrészeknél az: - acél,- horganyzott acél,- alumínium, vagy a - sérült műanyag alkatrészeknél az :- ABS,- PUR,- PP, stb.
Éles tárggyal okozott sérülés (karcolás) javítása fém alkatrész esetén
A felületet mindenféleképpen első lépésként zsírtalanítani kell. Második lépésként térképesre csiszoljuk a felületet. Nagyobb felület csiszolásánál finomabb csiszolópapírt használunk. Ezt követően ismét zsírtalanítunk. Majd körberagasztjuk, maszkoljuk a felületet
(Meggyőződünk arról, hogy a felület nem érzékeny – e az oldószerekre)
Amennyiben a felület kis mértékben oldószer érzékeny, úgy izolálóként más speciális anyagot viszünk fel két rétegben. Ennek száradása után töltőalapozót hordunk fel. A már teljesen átkeményedett felületet, csiszológéppel átdolgozzuk. Ezután vizes papírral átcsiszoljuk.
A fényezni nem kívánt részeket kitakarjuk, és alaposan lezsírtalanítjuk a fényezendő elemet.
(A javítási folyamat befejező, fényezési technológiai leírását lásd a 7. fejezetben.)
Gyárilag fényezett műanyag felületen horzsolásos sérülés javítása.
Az előzőleg lemosott műanyag felület oldószeres zsírtalanítása fontos lépés. Különösen az olaj és a kátránymaradványok eltávolítására figyelünk. A felületet durva szemcsézetű csiszolópapírral átmunkáljuk, hiszen az enyhe sérülések a műanyagból gyönyörűen kivehetők.
Ezután a töltőalapozó tapadása érdekében finomabb csiszolópapírral dolgozunk a felületen. Az éleket dörzsivel csiszoljuk, hogy a filler kiválóan tapadjon.
Újra zsírtalanítunk, de már antisztatizáló hatású szerrel. Az alapozni kívánt részeket szépen körberagasztjuk, maszkoljuk. Ezután alapozzuk a felületet a műanyag típusának megfelelő műanyag alapozóval.
A megfelelő szín elérése érdekében kiválasztunk a speciális kártyarendszer segítségével a végső bevonathoz leginkább hasonló árnyalatú töltőalapozót, hogy a fedőfesték kiválóan fedjen. Ezzel elkerüljük az úgynevezett átvérzést, vagyis azt, hogy a nehezen takarható színek esetében az átfedés tökéletes legyen. Majd ezután hozzákeverjük a javítás méretének megfelelő mennyiségű színező festéket, a színezhető töltőalapozóhoz. Így megkapjuk az alapozó anyagot, amely legközelebb áll a fényezendő felület színéhez.
Miután a műanyag alapozó 15-20 percet szikkadt, a töltőalapozóval két vékony rétegben bevonjuk a javítandó felületet.
Száradás után óvatosan megcsiszoljuk a fényezendő felületet papírral szárazon, majd a nehezen hozzáférhető helyeken nedves csiszolópapírral igazítunk azon.
A fényezni nem kívánt részeket kiragasztjuk, maszkoljuk, majd zsírtalanítóval áttöröljük a felületet. Ezzel előkészítettük az alkatrészt a fényezésre.
Itt, amit még fontos meg emlitenünk: Az autó első lökhárítóját és a gépháztetejét az
Esetek 90%-ban teljes töltő alapozó bevonattal kell ellátni, a javítandó elem fényezett felületének 100 %-os részén, még akkor is, ha a sérülés mértéke ezt nem indokolná.
Erre azért van szükség, mert a nagy sebességnél szétloccsanó bogarak, rovarok belső
szervei olyan vegyi anyagokat tartalmaznak,amelyek a fényezés felületét ín stabillá teszik láthatatlanul. Ez a bogarak bosszúja. Amennyiben ezt a folyamatot figyelmen kívül hagynánk, úgy kockáztatnánk a munkánk eredményességét, és közelről jól láthatnánk a szétloccsant bogarak lenyomatát a frissen fényezett felületen.
Ez alól kivétélt jelentenek az új alkatrészek és az olyan fiatal pár hónapos autók, ahol
a folyamat még jelentéktelen.
3. Festékmaró folyadék, fékolaj által okozott sérülések javítása
Ilyen jellegű sérülések javítása fokozott figyelmet, és elővigyázatosságot igényel.
A szétfröccsenő festékmaró folyadék ugyanis nemcsak marásos sérüléseket okoz, hanem ahol kisebb koncentrációban kerül a felületre, ott kismértékben felduzzasztja a fedőbevonatot. A festékmaró folyadék még a korróziógátló bevonatot is instabillá tudja tenni. Ezeken a részeken sem elegendő a töltőalapozó használata, mert a későbbiekben a fényezésen kirajzolódik a festékmaró folyadék folyásvonala. A kiváló minőségű javítófényezés érdekébenkiváló minőségű segédanyagokat használunk.
A folyamatot a következő képsorok illusztrálják.
Első lépésben lemossuk a felületet, majd száradás után zsírtalanítjuk. Szemrevételezés után meghatározzuk a javítani kívánt felület nagyságát, amit csiszológép segítségével fémtisztára csiszolunk. Ezután alaposan zsírtalanítunk, majd két rétegben felhordjuk a fémalapozót, amely korrózió védelmet és kiváló szigetelő hatást biztosít a felület számára.
A gyors munkavégzés érdekében infralámpát használunk. Száradás után óvatosan átcsiszoljuk, majd alaposan zsírtalanítunk. Ezt követően két vékony rétegben a színárnyalathoz közeli színű alapozóval dolgozunk alá. Szintén infralámpával segítjük munkánkat. A már teljesen átkeményedett töltőalapozót csiszológéppel finom csiszolópapírral csiszoljuk át. Amikor ezzel készen vagyunk, zsírtalanítjuk a felületet és ezzel előkészítettük az alkatrészt a fényezésre. Ezekkel a lépésekkel haladva, egyrészt kiváló minőséget kapunk a fényezés során, másrészt elnyerjük az Ön elégedettségét.
4. Egyengetett alkatrészek javítása
Az egyengetett alkatrész, mely a lakatosműhelyből átkerült, és előzetesen a durva szennyeződésektől mosással lett megtisztítva, első lépésben eltávolítjuk a fedőbevonatot. Fokozott figyelemmel vagyunk a fémtiszta felület eléréséhez.
Ezután alaposan zsírtalanítjuk a teljes alkatrészt. Ha esetleg utólag előbukkan egy – egy fénytörés, azt finom csiszolópapírral átdolgozzuk. A megfelelő célszerszám segítségével eltávolítjuk a festékbevonatot.
A munkafelületen túl a sérült részek határain csiszológéppel térképesre csiszoljuk a munkadarabot, majd alaposan zsírtalanítjuk a teljes alkatrészt.
Egyes észrevételek, - mint például a képen látható csupasz fémfelületen kirajzolódó színkontraszt - nagyon fontosak, hiszen a javítási folyamat anyagkiválasztásánál befolyásoló tényező. Látható, hogy gyárilag az acél alkatrészt cinkbevonattal látták el. A cinkbevonatú felületnél csak speciális poliészter gitt jöhet számításba.
Szárításhoz infralámpát használunk, a gyorsabb munkavégzés céljából.
Csiszolóblokkal és csiszolópapírral kialakítjuk a megfelelő formát, amit tapintással ellenőrzünk. A durvább csiszolati karcoknál, amelyek előfordulhatnak, speciális kontroll anyag segítségével tudunk finomítani a felületen.
Az apró pórusokból a csiszolati port sűrített levegővel kifújjuk, majd zsírtalanítjuk a teljes alkatrészt.
Amennyiben szükséges még egy réteg gitt, persze újra felhordjuk azt, és újra vesszük a folyamatot.
A nem elégséges finomítás látható, hiszen a festékbevonat szélén futó, hosszanti csiszolati karcok, melyekbe a későbbiekben a töltőalapozó beszívódik. ( lásd : Fényezési hibák: Beesés) Ezt a felületet csiszolópapírok váltogatásával helyesen megmunkáljuk, majd ezután zsírtalanítunk.
Amennyiben hagyományos töltőalapozót használunk, melyben nincs korrózióvédő hatása, természetesen rozsdagátló alapozót hordunk fel. Vannak olyan alapozók, melyeknek összetételük tartalmaznak cinkfoszfátot, és ezért korrózióvédő hatással rendelkeznek. Kihasználjuk az alapozó rendszer adta színválasztás lehetőségeit is.
Szárításhoz használunk infralámpát.
Csiszolópapírral és csiszológéppel megmunkáljuk a tökéletesen átkeményedett töltőalapozót.
A nehezen hozzáférhető részeknél csiszolószivacsot használunk, száraz technológiával vagy hagyományos módon nedves kézi csiszolást alkalmazunk.
Ezután alaposan zsírtalanítjuk a teljes alkatrészt.
Így létrejön az általunk használt technológiával fényezésre előkészített alapfelület.
5. Javított műanyagok fényezése
Első lépésben a megszokott módon alaposan megtisztítjuk a javítandó alkatrészt.
Ezután zsírtalanítjuk speciális anyaggal, mely az alkatrészen lévő szennyeződéseket, mint például a kátrány, illetve szerves eredetű szennyeződéseket megfelelő biztonsággal eltávolítja.
A sérülés környezetét csiszoljuk a képen látható mértékben.
Ezt követően zsírtalanítunk olyan anyaggal, mely antisztatizálja a műanyag felületet, majd letakarjuk, maszkoljuk a sérülésmentes részeket.
Egy vékony réteg tapadásközvetítőt hordunk fel a következő felületkezelő anyag jó tapadása érdekében.
Műanyag javításához speciális javítókittet alkalmazunk.
Ezután csiszoljuk a felületet, kialakítjuk a megfelelő formát.
A csiszolati karcokat finomítjuk.
Amikor a használatból származó apróbb hibák javítását is elvégezzük (kavics felverődés, apróbb horzsolások, amik nem igényelnek töltőtapaszt), a teljes alkatrészt átcsiszoljuk.
A nehezen hozzáférhető helyeken durva csiszolószivacsot alkalmazzunk. Portalanítás után alaposan zsírtalanítjuk a felületet.
A hibátlan részeket, melyeket nem kívánunk alapozni letakarjuk, maszkoljuk. Ezután újra zsírtalanítunk.
Ezt követően választunk minőségi töltőalapozót. Fontosnak tartjuk rugalmasítani a műanyag alkatrész esetében a töltőalapozót, illetve az akril bevonatokat is.
Ezután csiszológéppel munkáljuk meg a tökéletesen átkeményedett töltőalapozót. A nehezen hozzáférhető részeknél csiszolószivacsot használunk, száraz technológiával, vagy nedves kézi csiszolást alkalmazzuk hagyományos módon.
Ezáltal létrejön a fényezésre előkészített alapfelület, melyre HOLOGRAM fedőbevonat is kerülhet:( speciális effekt)
6. Porlakkozott felületek javítása
PORLAKK
A porlakkok alkalmazásával több neves autógyártó kezdett el foglalkozni az 1990-es évek első harmadában. Ez az anyag nem szennyezi a környezetet, mivel nem tartalmaz oldószert, valamint a fényezéskor elszóródott por könnyedén összegyűjthető és újrahasznosítható. Alkalmazása nagyon egyszerű, hiszen felhordásuk elektrosztatikus úton zajlik, majd speciális égetőkemencében (kb.: 140 ’C fokos hőmérsékleten) a por megolvad és egybefüggő filmréteget képez a lakkozandó felületen. Ez a lakkozási rendszer csak a szériagyártásban jöhet számításba, mivel a folyamat a kisipari javítóműhelyekben nem kivitelezhető, hiszen gondoljunk bele, hogy a hőhatás súlyosan károsítaná a gépjárműveink műanyag alkatrészeit, vagy a szélvédőüvegeket. Ez az eljárás viszont nagyon környezetkímélő, mivel nincs oldószer-kibocsátás és hulladék is nagyon kevés képződik. A porlakkozott járműveket hagyományos módon, de mégis különös gonddal kell kezelnünk.
HA ILYEN GYÁRI BEVONATTAL TALÁLKOZUNK…
Jó tudni, hogy ezek a bevonatok nagyon érzékenyek a szerves oldószerekre, és fokozottan hajlamosak a felduzzadásra, lakkszélek kirajzolódására.
Bemutatjuk a porlakkozott felület javítását lépésről – lépésre, minden részletre fokozottan ügyelni kell
Első lépés itt is a zsírtalanítás.
Porlakkozott felületnél fokozottan érvényes, hogy csak csupasz fémre gittelünk, ezért azokról a részekről, ahová poliészter gittet kívánunk felhordani, maradéktalanul eltávolítjuk a gyári bevonatot.
|